dinsdag 8 januari 2013

2001: A Space Oddysy

Een ontzettend oude film, een ontzettend langdradige film, maar óóó zo spannend! Een van mijn favoriete films is 2001: A Space Oddysy. Onlangs heb ik hem weer een keertje opgezet nadat ik een lezing van André Kuipers mocht bijwonen.

De film gaat over een aantal astronauten die een object op de maan moeten onderzoeken. Tijdens de missie worden ze begeleid door een supercomputer genaamd HAL 9000. Deze supercomputer is helaas niet zo super, want gedurende de film zorgt die voor allerhande problemen en brengt zelfs de levens van de astronauten in gevaar.

Niet alleen is de film ontzettend creepy, het maakt ook gebruik van een angst die veel mensen hebben. De angst dat computers een bewustzijn krijgen en zich tegen ons keren. Ik wed trouwens dat ik wel een aantal films op kan noemen waar deze (nu nog) fantasie wordt gebruikt. Wacht daarvoor op mijn volgende post!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten